Zaawansowane

Ogólne zasady skutecznej nauki:

Wysłane przez tomek 
Ogólne zasady skutecznej nauki:
18 gru 2011 - 10:14:46
Udało mi się znaleźć ogólne informację (ale chyba można to traktować jako podstawę w nauce wszystkiego) jak się uczyć:

Higiena uczenia się

Siadając do nauki bądź wypoczęty, wyspany, nie głodny i nie przejedzony.
Pamiętaj o świeżym powietrzu (wywietrz pomieszczenie, w którym będziesz się uczył).
Pamiętaj o wygodnym krześle, biurku lub stole.
Oświetlenie nie za jasne i nie za ciemne – najlepiej z lewej strony.
Ważny jest Twój komfort psychiczny, im mocniej będziesz mógł skupić się na nauce, tym lepiej.

Organizacja nauki

Wybierz do nauki miejsce ciche i spokojne (bez towarzystwa które utrudnia koncentrację)
Konieczne wyłącz TV, radio (możesz włączyć cichą muzykę - ale bez słów).
Zachowaj porządek w miejscu nauki (albo przynajmniej taki bałagan, który nie przeszkadza).
Zgromadź w pobliżu potrzebne Ci pomoce.
W racjonalnej nauce pomaga planowanie nauki, nie warto uczyć się nocą.
Zrób plan, według którego chcesz się uczyć

Sposoby uczenia się

Powtarzanie jest najlepszym sposobem na zapamiętywanie.
Powtarzać należy: głośno, często, ostatnie powtórzenie ostatniego dnia wieczorem.
Przepytuj sam siebie.
Rób notatki – używając kolorowych pisaków do podkreślania zasadniczych kwestii oraz kartek do oddzielania partii materiału.
Rysuj wykresy i ilustracje na dany temat.
Wykorzystuj inne formy aktywności aby lepiej zapamiętać – używaj atlasów, leksykonów, encyklopedii, słowników. Wyjaśnij komuś, przedyskutuj, opowiedz, pomóż słabszemu w nauce.
Jeżeli Ci to pomaga spaceruj albo chociaż wystukuj rytm podczas zapamiętywania.
Zaczynaj uczyć się zawsze od najtrudniejszych przedmiotów (lub najnudniejszych). Zaczynanie od najłatwiejszych powoduje, że ,,zawsze coś jeszcze wisi nad głową”.
Przeplataj przedmioty ścisłe, humanistycznymi np. po historii ucz się matematyki, potem polskiego, potem fizyki.
Reaguj na objawy przemęczenia (trudności w skupieniu uwagi) – rób przerwy po przyswojeniu każdej partii materiału.
Ucz się systematycznie, nie zrywami.
Jeśli masz zadaną lekcję pamięciową we wtorek (a masz jej nauczyć się na czwartek) to lepiej uczyć się jej we wtorek – w środę powtarzać.
Lekcje z dnia na dzień – uczymy się na początku, a jeśli jest bardzo trudna, wracamy na końcu (dobrze jest powtórzyć – rano).
Najpierw czytamy. Pierwszy raz bez podkreślania, drugi raz podkreślając lub notując najważniejsze rzeczy. Powtarzać należy najpierw zaglądając do tekstu, potem bez zaglądania. Przerwa i ponownie powtarzamy. Po dniu przerwy (mózg pracuje porządkując materiał – nawet jeśli o tym nie myślimy) powtarzamy jeszcze raz – lepiej kilka razy.



Zasady sprzyjające zapamiętywaniu

Rozumienie

Próbuj zrozumieć jak najwięcej z materiału, którego uczysz się.
Pamiętamy lepiej to, co rozumiemy.
Uważaj na lekcjach (szczególnie kiedy jest nowy materiał).
Uzupełniaj na bieżące lekcje, na których nie byłeś obecny.
Poproś kogoś o wyjaśnienie.
Korzystaj z leksykonów, słowników dla wyjaśniania np. niezrozumiałych wyrazów.

Rozłożenie nauki w czasie

Oznacza, że lepiej uczyć się codziennie pół godziny, niż raz w tygodniu 3,5godziny.
Pamiętaj o planowaniu i systematyczności.

Uczenie się na głos

Angażuje wzrok, słuch.
Sprzyja koncentracji.
Zamiast powtarzać czytanie, lepiej po przeczytaniu próbować to opowiedzieć.

Utrwalanie

Powtarzamy lekcje po cichu lub na głos, aż do momentu kiedy potrafimy powtórzyć materiał bez pomyłek

Zasada całości

Lekcji nawet długiej (6 – 8 stron) zaczynamy uczyć się od przeczytania całości.
Jeśli nie jest długa nie dzielimy jej na fragmenty.
Jeśli podzielimy materiał do nauczenia na fragmenty, uczymy się każdego,,z kawałkiem” który już wcześniej opanowaliśmy



Zaufanie do swoich możliwości

Lęk, niepewność, trema obniżają sprawność naszej pamięci.
Należy mieć wiarę w to, że wszystkiego można się nauczyć.
Pamiętaj o pozytywnym myśleniu.
Wykorzystaj afirmacje.



Zasada kontrastu

Łatwiej zapamiętujemy to, co wyróżnia się od tła.
Należy podkreślać, brać w ramki, używać kolorowych długopisów.

Zaangażowanie zmysłów

W procesie nauki używamy i angażujemy różne zmysły np. wzrok, słuch, dotyk. Istnieją osoby preferujące w trakcie nauki zaangażowanie wzroku (np. czytanie) – tzw. wzrokowcy, inni preferują słuch (zapamiętują dużo więcej informacji zasłyszanych) – tzw. słuchowcy.
W psychologii przyjęło się uważać, iż przyswajanie wiedzy w zależności od zaangażowania zmysłów jest następujące:
słuch – 20%
wzrok – 30%
słuch + wzrok - 50%
słuch + wzrok + działanie – 90%
Niezależnie jakie preferujesz w procesie uczenia zmysły – wykorzystuj ich jak najwięcej (czytanie, słuchanie) zwiększy to tempo i ilość zapamiętanych informacji.
Przykro nam, ale tylko zarejestrowane osoby mogą pisać na tym forum.

Kliknij żeby zalogować